
Historical Model for Editor and Office of Research Integrity
Cooperation in Handling Allegations, Investigation, and Retraction 

in a Contentious (Abbs) Case of Research Misconduct1

Alan R. Price, Ph.D.
Price Research Integrity Consultant Experts; 

formerly, Office of Research Integrity, United States Government
and

Robert B. Daroff, M.D.
Professor, Neurology, Case Western University School of Medicine; Scientific Integrity

Advisor, Neurology; Editor-in-Chief-Emeritus, Neurology

ABSTRACT:

Cooperation between a journal editor and the federal Office of Research Integrity (ORI) in
addressing investigations of research misconduct, each performing their own responsibilities
while keeping each other informed of events and evidence, can be critical to the professional and
regulatory resolution of a case.  This paper describes the history of one of ORI’s most
contentious investigations that involved falsification of research on Parkinson’s Disease patients
by James Abbs, Professor of Neurology, University of Wisconsin, published in the journal
Neurology, which was handled cooperatively by the authors, who were the chief ORI
investigator and the Editor-in-Chief of Neurology, respectively.

This is an Author's Original Manuscript of an article whose final and definitive form, the
Version of Record, is to be published in Accountability in Research 22 (2), 63-80 (2015),
available online on November 14, 2014 [© Taylor & Francis] at: 
http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08989621.2014.901894.

1  Submitted: December 6, 2013, to Accountability in Research; revised: January 15, 2014;
accepted: March 1, 2014; published online: November 14, 2014.

Acknowledgment:  The editorial assistance of Dr. Mary Scheetz is gratefully acknowledged.

Note:  Some aspects were presented by the authors in a Short Course on Publication Ethics at
the Council of Science Editors’ Annual Meeting in Seattle, Washington, on May 19, 2012.

Permission was obtained from the publisher (Wolters Kluwer Health / Lippincott, Williams &
Wilkins) on November 22, 2013, for use of the two copyrighted figures, originally published in
Neurology in 1989 and 1996.

Keywords: Editor, Neurology, Office of Research Integrity, research misconduct, retraction,
scientific misconduct

http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08989621.2014.901894


Page 2 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

INTRODUCTION

In 1660, the Royal Society of London was founded as the first scientific society in the world,
taking as its motto, "Nullius in Verba," meaning “take no man's word."  Thus, it sent the world a
clear message: that the reliability of science was derived from its rejection of the authority of
kings, men or texts; the authority of scientific data was the only authority to be recognized; this
philosophy in science has persevered to the present.  The authority of data, and the accuracy of
scientific reporting, is basic to the trust that the public gives science, and the trust that scientists
give to each other.  On rare occasions, however, we learn that some scientists appear to have
falsified, fabricated, or plagiarized research results in their manuscripts and publications.2 
Several books, including Judson (2004), have described many such research misconduct cases in
their historical context.   

Editors of scientific journals must deal with allegations and evidence of possible research
misconduct in manuscripts submitted to, or published in, their journals (Council of Science
Editors (CSE) Retreat, 2003).  The Chair of the Committee on Publication Ethics (COPE)
(Wager, 2007), in her research survey on editors’ actions, found that an impasse is often reached
when the authors. or their employers, fail to respond to the editors’ repeated requests.  She
suggested that editors’ organizations, such as COPE, CSE, and the Worldwide Association of
Medical Editors (WAME), need to promote understanding about the editors’ responsibilities and
provide practical guidance and training to editors who suspect misconduct.  She later concluded
(Wager, 2012) that journals and institutions should collaborate closely on cases of suspected
misconduct.  Some editors attempt to determine the truth, generally by requesting that
universities and/or agencies, such as the federal Office of Research Integrity (ORI) in the
Department of Health and Human Services (HHS), conduct thorough and fair inquiries or
investigations into such alleged research misconduct.3  In the best circumstances, this involves a
cooperative effort by the editors, universities, and agencies to determine the facts and to decide
whether research misconduct has so tainted a publication that it should be retracted to correct the
scientific literature.  

In this paper, we provide a detailed4 historical model for editors, detailing a very contentious and
public case of research misconduct handled over an eight-year period by an editor (dealing with
allegations and letters from readers), university and National Institutes of Health (NIH) officials,

2  The ideas in this paragraph were borrowed from those of Jules V. Hallum, Ph.D., Director
from 1989 to 1991 of the Office of Scientific Integrity, ORI’s predecessor office (e.g, Hallum
and Hadley, 1990).

3  Mary Scheetz, Ph.D., developed an ORI Guidance for Editors, based on experiences from this
case and many others in ORI (Office of Research Integrity, 2000).

4  The authors presented an invited summary discussion of this case at the CSE Short Course on
Publication Ethics, in Seattle, Washington, on May 19, 2012.



Page 3 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

and later ORI scientist-investigators.  The documents cited were available from Internet/news
sources, the ORI investigation report and rebuttals (which were made available to the public
under Freedom of Information requests to ORI in the 1990's), the Neurology journal, and its
editor’s files.  Despite the problems with the respondent and his institution, the case was finally
resolved with full cooperation between the Editor and the ORI official, who are the authors,
reporting here on their remembrances, public actions and publications in 1987-2005.

As detailed in a review of ORI’s history (Price, 2013), this case was part of a very difficult
historical beginning for the ORI under its predecessor, the Office of Scientific Integrity (OSI) at
the National Institutes of Health (NIH) in the late 1980's  Its creation followed a decade pressure
from the public and Congress (Albert Gore, John Dingell Jr., and Robert Roe) on NIH officials
to deal with news reports of misconduct in science at major, predominantly eastern medical
centers (see timeline by Mitcham, 2003).  

ALLEGATIONS TO THE JOURNAL EDITOR AND UNIVERSITY

On April 9, 1987, Steven M. Barlow, Ph.D., Boys Town National Institute, wrote to Robert
Daroff, M.D., Editor-in-Chief of Neurology, alleging that his former doctoral thesis mentor,
James H. Abbs, Ph.D., Professor of Neurology at the University of Wisconsin/Madison (UW/M),
had falsified research just published in Neurology (Abbs et al, 1987) with two coauthors from
the Gundersen Medical Foundation in Wisconsin.  The published waveforms and bar graphs on
orofacial motor control in Parkinson's disease patients in this paper were alleged by Barlow to
have been misrepresented and falsified by altering waveforms from subjects that had been
previously published in 1983 by Barlow and Abbs in the Journal of Speech and Hearing
Research (Barlow and Abbs, 1983) [see Figure 1 below].  Barlow sent copies of his letter to the
UW/M Medical School Dean, the UW/M Waisman Center Director, the UW/M Neurology and
Neurophysiology Department Chairmen, the Editor of the Journal of Speech and Hearing
Research, and the Deputy Director of the National Institute for Neurological and Communicative
Disorders and Stroke (NINCDS) at the NIH, which Abbs had cited as a source for the funds for
this research.

Editor Daroff acknowledged Barlow’s allegation letter, noting that “it will undoubtedly provoke
internal investigations” at UW/M, Gundersen Medical Foundation, and NINCDS/NIH.  Daroff
also wrote to the same officials whom Barlow had copied and to the NINCDS Director, asking
whether he would be informed of the results of their investigations, noting his obligation to the
readers of Neurology.  After Abbs was informed and responded to Daroff in a lengthy letter in
May 1987, Daroff told Abbs that he had informed the editors of Annals of Neurology and
Archives of Neurology about Barlow’s letter, because the three editors had an agreement to share
information about misrepresentation and falsification of data. 

It is noteworthy that in the late 1980s and early 1990s, there was little consensus among editors
of biomedical and clinical research journals on whether or not, or how and to what extent, the
editor should be involved in pursuing allegations of scientific misconduct.  As noted in an earlier
paper (Daroff, 2007), Editor Daroff was surprised by comments at a 1990 OSI-hosted NIH



Page 4 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

retreat for two dozen major biomedical and medical journal editors: one editor explained that he
would not himself retract a paper that a university had judged to be fraudulent, and another
editor stated that only authors can retract a paper, not editors.

UW/M Medical School Dean Arnold Brown, M.D., in April 1987 asked Henry Schutta, M.D.,
Chairman of Abbs' department (Neurology), to appoint a committee to conduct an inquiry into
Barlow’s allegations.  Three of the four faculty appointed were members of Abbs' department. 
They held no meetings; instead they requested a written response only from Abbs.  Chairman
Schutta collected the individual members’ written assessments of Abbs’ comments and
submitted them in May 1987 as a composite report of the inquiry to UW/M Dean Brown, stating:
“That consensus and the committee’s recommendation to you is that Dr. Barlow’s accusations
against Drs. Abbs, Hartman, and Vishwanat are unsubstantiated and the findings of our inquiry
into this matter do not justify or require a more formal investigation.” 

It is noteworthy that this UW/M inquiry was conducted in 1987, before the issuance in 1989 of
the federal regulations on scientific misconduct (Public Health Service, 1989).  These federal
regulations required a thorough review of the evidence, and interviews with the respondent and
if possible the complainant, with the creation of a fair, analytical report, all done by a committee
of expert scientists who had no personal or professional conflicts of interest with the parties. In
this case, the Dean should5 have selected faculty from outside Abbs’ department, with no
relationship to him, to do a fair and thorough inquiry/investigation; however, the UW/M
Neurology Chairman did not do so in 1987.

In June 1987 UW/M Dean Brown sent the UW/M inquiry report to the NIH Deputy Director for
Extramural Research, Katherine Bick, Ph.D., pursuant to her request.  Dean Brown stated that he
and UW/M Acting Chancellor Bernard Cohen had accepted the report's recommendation that
there was no basis for the allegations nor need for further action.  After conducting a preliminary
review of the report, NIH’s Bick sent an acknowledgment letter in late June 1987 to Dean
Brown, regarding the inquiry report and its pending review by a senior committee from NINCDS
and the NIH Office of the Director and its Office of General Counsel (OGC).

At the Gundersen Clinic, where the Parkinson's Disease patients described in the Neurology
paper had been evaluated, a very brief inquiry report was prepared in August 1987 by a
committee of scientists from the Clinic who were not affiliated with Abbs, who said that they

5  UW/M was a founding member of the Association of American Universities (AAU), which
took a leadership role in the mid-1980's for the major universities to address the political and
public reaction to stories of misconduct in science.  In 1987-1988 AAU members were
developing a framework for dealing with fraud in research, which specified:  “Individuals
chosen to assist in the inquiry process should have no real or apparent conflicts of interest
bearing on the case in question. They should be unbiased. . . .  Those investigating the
allegations should be selected in full awareness of the closeness of their professional or personal
affiliation with the complainant or the respondent.” (AAU, 1988).



Page 5 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

had reviewed (unnamed) documents and concurred with the UW/M inquiry committee's
conclusion that Barlow's allegations were unsubstantiated.  

In September 1987, Neurology Chairman Schutta sent a letter and the inquiry report to Barlow,
stating:  “This committee found your undocumented suspicions spurious and totally without
merit. . . .  It is evident that you have made a grave error.  We believe very strongly that you
have an ethical responsibility to apologize in writing to Drs. Abbs, Hartman and Vishwanat and
to the Dept. of Neurology. . . .  We are therefore prepared to consider the matter closed with the
receipt of your apology.”  A copy of this letter was sent by Chairman Schutta to the Director of
the Boys Town National Institute where Dr. Barlow was employed.  Barlow did not apologize;
he did not press the case further himself,6 as did others publically (see below).

PUBLIC ATTENTION AND NOTICE AT NIH ABOUT THE CASE

In a January 1988 newspaper article by Gardner Selby, entitled, "A UW Whitewash?" (Selby,
1988), Barry Guitar, Ph.D., Professor of Speech Pathology, University of Vermont, was reported
as stating that the resemblance of the two figures published by Abbs in the 1987 paper versus the
1983 paper was "uncanny" and that the allegations merited an investigation by scientists with no
association with the UW/M or Abbs.  The article also quoted Ronald Netsell, Ph.D., Abbs'
original graduate advisor: “For any one of those (graphs) to superimpose is entirely remote. . . 
For three to appear to be so similar is a likelihood you don't see. . . . I have never seen it before.”  

The news article (Selby, 1988) also reported that Gary Weismer, Ph.D., a staff scientist in the
UW/M Waisman Center, had stated that he suspected that his phaseout from Abbs' grant support
was retribution for his support of Barlow's allegations during a conversation with two members
of the UW/M inquiry committee.  The article also reported Abbs’ claims: “In an interview, Abbs
said he hand-drew the graphs in question around 6 AM one day in a drawing room down the hall
from his 5th floor office in the Waisman Center.  He said that there were no witnesses or
collaborators on the graph because the article was about his research off-campus with Hartman
and Vishwanat . . .”

Charles McCutchen, Ph.D., a scientist on the NIH intramural7 research staff, reported in April

6  Barlow continued his strong research direction at Boys Town, later moving to Indiana
University, then to the University of Kansas, as Professor, Department Chairman, and Director
of the Communication Neuroscience Laboratories, with a succession of NIH investigator-
initiated R01 grants.

7  McCutchen’s fellow NIH intramural research “fraud-busters,” Walter Stewart, Ph.D., and Ned
Feder, Ph.D., had mentioned their recommendation to NIH’s Bick that NIH investigate Barlow’s
allegations against Abbs, in their public testimony in early 1988 before Representative John
Dingell’s House Energy and Commerce Oversight Sub-Committee (available at
http://www.gatewaycoalition.org/files/gateway_project_moshe_kam/resource/DBCre/testimony
nedapr12.html).



Page 6 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

1988 to NIH Deputy Director Bick his own analysis of the figures in question, concluding that
the chance was “remote (0.7 x 10e-8) that two curves in question were independently derived,
and I believe it inescapable that the curves were borrowed” from the 1983 Barlow and Abbs
paper for the 1987 Abbs et al. paper. 

FOLLOWUP AT NIH AND THE JOURNAL

After reviewing McCutchen's analysis, NIH Deputy Director Bick wrote in April 1988 to Abbs,
Barlow, Dean Brown and Neurology Editor Daroff: "Based on the information provided, we
concluded [in 1987] that the allegations were not substantiated.  An uninvolved scientist recently
provided information suggesting that our conclusion was based on misleading or incomplete
information. . .  We are now in the process of seeking advice as to the soundness of that
analysis."  Bick asked that the involved persons provide to NIH additional documentation on the
UW/M inquiry and their comments on the UW/M inquiry report.

In May 1988 NIH’s Bick then requested that an internal NINCDS committee examine the
documentation received.  In August 1988, the NINCDS committee reported to her that the
arguments advanced by McCutchen were not persuasive and that his analysis was not an
appropriate statistical approach; the NINDS committee was not convinced that the issues could
be readily resolved.  

In September 1988, NIH’s Bick constituted a committee of senior NIH officials to review all the
reports.  They recommended that NIH seek further information from Abbs on his research
methods and obtain independent analyses of the waveforms by experts in biostatistics or signal
processing.  In October 1988, the Director of the NIH Institutional Liaison Office under Bick
asked Abbs to provide the other recorded graphs from the patients to permit a statistical
evaluation of the published results.

In December 1988, Abbs responded to NIH with copies of some summary tables on the research,
but he provided no laboratory notebook, notes, other tracings nor waveforms.  He detailed the
methods (measurement by eye and hand for each patient/subject of 60 recordings of 3-seconds
measured at 10 msec spacing, for 300 points – totaling over 200,000 points – and entry of the
numerical data into a pocket calculator for analysis) that he claimed he done by himself alone in
the lab to make the measurements reported in the 1987 Neurology paper.

In March 1989, Neurology Editor Daroff published a letter from McCutchen8 (McCutchen,
1989), with copies of the two figures in question laid side-by-side and then overlaid (Figure 1),
stating: “Barlow contends that the second figure is a smoothed tracing of the first.  Abbs denies

8  McCutchen then wrote to Editor Daroff: “I thank you for publishing the exchange.  After so
many important people have behaved so timidly, it was wonderful to see someone with the
power to do something who dared to do it. . .  I think courage is good stuff, and I am proud to be
your fellow scientist.” [McCutchen retired from NIH, continuing public advocacy for integrity.]



Page 7 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

this.  So readers can judge for themselves, I have superimposed the two figures.”  This published
correspondence note was accompanied by a rebuttal from Abbs (see McCutchen, 1989), stating:

. . . the information provided is deceptively incomplete. The issue is not the similarity of
the signals, but whether this superficial likeness is due to multiple natural factors as I
have pointed out [citing The Capital Times story by Selby, 1988]. . . .  Given the
illustrative purpose of Figure 1 and unequivocal replication of the major results of that
study [by others], it is obvious that the seeming impropriety implied by McCutchen is not
only groundless, but of absolutely no experimental or substantive consequences.



Page 8 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

FIGURE 1 

Figure 3 from Charles McCutchen’s 1989 letter to the Editor of Neurology (McCutchen, 1989),
as his superposition of Figure 1 from Abbs et al. 1987 Neurology paper laid over Figure 6 from
Barlow and Abbs 1983 Speech Hearing Research paper.



Page 9 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

In May 1989, William Raub, Ph.D., NIH Acting Director, asked six experts9 in biostatistics and
signal processing each to perform a formal statistical analysis of the data.  Three experts
performed detailed data reduction and formal statistical analysis, each using a somewhat
different approach or set of tracings for analysis, but all coming to fundamentally similar
conclusions.  Raub received these experts’ biostatistical reports and referred them in Summer
1989 to the newly-created OSI.  OSI Scientist-Investigator Alan Price, Ph.D., was assigned
prime responsibility for conducting the OSI investigation, as his first assignment on joining OSI
in late 1989.

MORE PUBLIC NOTICE FROM JOURNAL EDITOR

In January 1990, Neurology Editor Daroff published a letter from Gary Weismer, a professor at
UW/M and a former senior member of Abbs' research staff, criticizing Abbs' rebuttal to
McCutchen's earlier letter, stating: 

The purpose of this correspondence is to inform the interested scientific
community of these aspects of the dispute, and to call for a full investigation of
the original charges filed by Barlow. . . .  To date, the investigations conducted by
the UW/M and NIH have not been focused or comprehensive (Weismer, 1990).  

Weismer’s letter was published with a caustic reply from Abbs: 

Given its obvious biases, a content consisting primarily of reiterated insinuations,
and arguments based on numerous misconceptions regarding Parkinson’s
Disease, Dr. Weismer’s letter is an insult to the scientific community. . .  the
mewlish [sic] and trivial character of the comments reflects their harassing intent:
namely, the over-eager advocacy of a maliciously disgruntled former employee. .
.  based on misunderstandings of neurological research literature and modern
clinical practice. . .  we are experiencing a time of scientific McCarthyism, in
which even unsubstantiated claims such as Weismer’s and Barlow’s before him
are thought, even without evidence of guilt, to require proof of innocence. . .  if it
continues science will increasingly become the domain of self-styled sophists
such as Weismer and those naive or irresponsible enough to be so influenced (see
Weismer, 1990).

9  David Cooper, Ph.D., Engineering, Brown University; Murray Eden, Ph.D., Biomedical
Engineering and Instrumentation, NIH; Richard Jones, Ph.D., Biometrics, University of
Colorado; Alan Oppenheim, Ph.D., Electrical Engineering and Computer Science, Massachusetts
Institute of Technology; Eric Slud, Ph.D., Mathematics, University of Maryland; and Scott
Zeger, Ph.D., Biostatistics, Johns Hopkins University.  Their comments were summarized for
NIH’s Raub by Peter Frommer, M.D., Deputy Director of the National Heart Lung Blood
Institute, NIH.



Page 10 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

INITIATION OF NIH OSI INVESTIGATION AND ABBS’ COURT EFFORTS TO STOP IT

In January and February 1990, OSI’s Price sent letters to Abbs regarding his being named as the
subject of an OSI investigation of possible scientific misconduct.  At OSI request, Abbs
suggested eight people as potential experts, and two of them agreed to serve, along with two
other scientists recruited by OSI, as outside expert scientific advisors.10  After written
interactions with Abbs in early 1990, OSI formally notified him on May 11 of the focus of the
interview scheduled for June 4 in Madison, Wisconsin.  However, on June 1, a newly-retained
attorney for Abbs, Carl Gulbrandsen, called OSI to ask for copies of the correspondence related
to the scheduled site visit; he came to the interview with Abbs on June 4,  but he challenged the
OSI process of holding confidential interviews with witnesses in Abbs’ absence, and he advised
Abbs not to answer any questions.  The OSI team then proceeded alone to interview the others. 

UW/M Vice Chancellor for Legal and Executive Affairs Melany Newby in July 1990 declined to
respond to OSI's request to provide Abbs' research records, because of the UW/M position as a
party-plaintiff in a suit against the HHS and OSI, filed by Abbs in a Wisconsin court.  Abbs
claimed that OSI was violating his Constitutional rights and had failed to follow the federal
Administrative Procedures Act’s requirements for publication of its procedures (NIH had
published the regulations for public comment before their adoption in 1989, when OSI was
created at NIH).  HHS then published OSI’s operating procedures in the 1991 Federal Register
(no other federal investigative office had ever done this before).  

After the Wisconsin judge's initial ruling not to grant a temporary injunction to block OSI's
investigation, UW/M Vice Chancellor Newby complied in October 1990 with an NIH OGC
request, providing copies of some of the requested documents.  Nonetheless, the OSI
investigation had to be put on hold for a period of two years because of Abbs' law suit against
the HHS investigation process.  The Federal Court Judge for the Western District of Wisconsin
ruled against HHS and in favor of Abbs in December 1990.  However, HHS immediately
appealed to a higher court; the Federal Appeals Court in Washington, D.C., vacated the original
suit in May 1992, given that Abbs was just under investigation pursuant to the published 1989
regulations (Abbs v. Sullivan, 1992).

10 Louis Goldberg, D.D.S., Ph.D., Professor and Chairman of Oral Biology, School of Dentistry,
University of California Los Angeles, expert in orofacial motor control; Gerald Loeb, M.D.,
Professor of Physiology and Director of Special Projects, Biomedical Engineering Unit, Queens
University, Kingston, Ontario, Canada, expert in biomedical instrumentation and sensorimotor
neurophysiology; W. Zev Rymer, M.D., Ph.D., Professor and Director of the Biomechanics
Program, Northwestern University, and Research Director, Rehabilitation Institute of Chicago,
expert in Parkinson's disease, neurology, and motor control; and David Alling, M.D., Ph.D.,
Special Assistant for Biometry in the intramural program of the National Institute of Allergy and
Infectious Diseases, NIH, expert in biostatistics.  



Page 11 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

RE-INITIATION OF ORI INVESTIGATION

In May 1992 Scientist-Investigator Price for the newly established ORI (see history, Price, 2013)
notified UW/M officials that the investigation would resume.  In June 1992, UW/M Provost
David Ward, Ph.D., then requested that ORI send its evidence to the University and that UW/M
be allowed to conduct the investigation, if ORI believed that one was warranted.  ORI reminded
the UW/M officials of letters to them in May/June 1990, stating that the federal investigation
was opened by OSI because of concerns about a lack of objectivity, thoroughness, and
competence in the 1987 UW/M inquiry.  However, the University was informed by ORI that it
could open a proper investigation in 1992, just as it could have done in 1987 or in 1990, when
UW/M Vice Chancellor Newby had discussed these matters with OSI; however, ORI found no
compelling reason in 1992 not to complete its own investigation.

ORI again requested Abbs’ cooperation in answering ORI questions and his help in providing
any other available evidence.  Abbs responded to questions in writing in September and
November 1992.   He also gave ORI the names of possible witnesses from his UW/M laboratory
from 1983 to 1987, when he was working on the research and analysis for the Neurology paper. 
ORI then called all of these suggested witnesses.  In December 1992, Abbs himself requested an
interview with ORI's expert advisors.  ORI scheduled the requested interview for mid-March
1993, after reappointing its four experts and arranging their travel.  However, in early March
1993, the UW/M counsels wrote to ORI that Abbs was then declining, on their advice, to be
interviewed by  ORI.  

ORI tried throughout 1993 to obtain further records from the University.  Some records were
brought in November 1993 to ORI for examination (when the UW/M counsels declined to give
ORI possession of that original evidence).  ORI completed its investigation during 1994 and
1995, talking to selected witnesses, performing additional analyses using forensic statistical and
image analysis techniques,11 and drafting an investigation report, which was provided to Abbs in
February 1996 for any comments, but he did not then respond.

ORI INVESTIGATION FINDINGS AND ADMINISTRATIVE ACTIONS

In March 1996, an HHS OGC Counsel for ORI, Stephen Godek, negotiated a settlement
agreement with Abbs and attorney Gulbrandsen.  Abbs neither confirmed nor denied the three
ORI findings [see Appendix] of scientific misconduct for his falsification and fabrication of
Figures 1, 2, and 4 of the 1987 Neurology paper and for his false claims to NIH and OSI/ORI
thereafter.  Abbs was required under this voluntary agreement to exclude himself for three years

11  ORI Scientist-Investigator John Krueger, Ph.D., performed detailed forensic image analysis
on the UW/M original evidence and on Abbs’ explanations for the figures.  ORI Senior
Statistician James Mosimann, Ph.D., conducted sophisticated forensic digit analysis on the data
points that Abbs provided.  Their analyses were central to the ORI report’s misconduct findings
of falsification and fabrication of data by Abbs.



Page 12 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

from any HHS research advisory committees, and that any institution submitting an application
for NIH funds involving Abbs would have to include a plan for his supervision to ensure the
integrity of his research, as well as a certification that Abbs' data were based on actual
experiments or otherwise legitimately derived data, procedures, and methodology.12  The ORI
findings and actions were published13 in April 1996 in the Federal Register (Department of
Health and Human Services, 1996).  

HANDLING OF RETRACTION BY JOURNAL EDITOR

ORI then recommended retraction of Abbs’1987 Neurology paper to Neurology Editor Daroff,
providing him detailed information about ORI’s misconduct findings.  In late April 1996, Abbs
submitted caustic rebuttals to ORI and Editor Daroff.14  As detailed previously (Daroff, 2007),
Abbs tried to convince Editor Daroff that a retraction was not justified and suggested a 
“compromise partial retraction,” objecting that the recommended [International Committee of
Medical Journal Editors] retraction language and format was “harsh and malevolent.”  But given
the statement by ORI’s Director Chris Pascal, J.D., that Abbs’ proposed language misstated
ORI’s findings, and ORI recommending that the standard language be employed (Daroff, 2007),
Editor Daroff then published a formal retraction (Figure 2) of the Abbs et al. falsified 1987
Neurology paper, stating that the retraction was based on the finding of the ORI investigation
report (Daroff, 1996).

12 According to an NIH RePORT search, Abbs’ last NIH grant (for a P50 center) had already
ended in 1991, and he was not a Principal Investigator on any later NIH funding, so no such
supervisory plan or certification was submitted by UW/M for him in 1996-1999.

13   For unknown reasons, the ORI findings against Abbs were not published in The NIH Guide to
Grants and Contracts, where almost all other ORI findings have also appeared.  Other senior
faculty members were debarred from federal funding by ORI/HHS for 3-10 years, but they had
committed much more extensive and significant research falsifications and fabrications (see
Price, 2013). 

14  ORI investigators Price, Krueger, and Mosimann wrote, with ORI approval, a detailed
analysis of, and rebuttal to, Abbs’ comments.



Page 13 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

FIGURE 2

Retraction published in 1996 by Neurology Editor Daroff (Daroff, 1996) of the 1987 paper by
Abbs and coauthors (Abbs et al., 1987).



Page 14 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

FOLLOWUP ARTICLES

Given the publicity from Abbs’ earlier suit against HHS in Federal Court, in April 1996, HHS
made a public announcement of the ORI findings:

ORI conducted an extensive scientific examination of the records that Dr. Abbs
provided for this research, using specialized forensic and statistical techniques
developed by ORI staff.  ORI found that Dr. Abbs falsified Figure 1 in the paper,
by tracing and then altering a figure showing actual results from a Parkinson's
patient that was published in a prior scientific paper in 1983. ORI also found that
Dr. Abbs falsified and fabricated the data displayed in Figures 2 and 4 of the
Neurology paper and made other misrepresentations about the methodology used
in the paper and in his explanations during the university's inquiry and ORI's
investigation. This finding concludes an ORI investigation that was begun by the
former Office of Scientific Integrity in 1989 and suspended while Dr. Abbs and
the University of Wisconsin challenged the department's scientific misconduct
procedures in federal court. That case against the department was ultimately
dismissed on procedural grounds (Health and Human Services press release,
1996).

A freelance reporter in Virginia, Jock Friendly, wrote a Science “News and Comments” piece in
May 1996 (Friendly, 1996) critical of ORI’s process and report, while adopting many of the
arguments that Abbs made after he signed the agreement on ORI’s misconduct findings. 
However, honorable traditions in science dictate that when their results are challenged, scientists
will provide the basis for their discoveries to colleagues, specifically the relevant laboratory data
and records that underlie their published results.  When Abbs was challenged within a month of
publication of  his 1987 paper, he claimed that he had lost or destroyed all but about a dozen of
the hundreds of original experimental recordings and the analysis records from his 1983-1985
research at the Gundersen Clinic and the University of Wisconsin.  ORI proved, from the
evidence that Abbs himself provided [not from testimony of others, as Abbs claimed and
Friendly repeated], that his claims in the paper were false.  In his rebuttal, Abbs ignored the fact
that four scientific expert advisors from outside ORI (two of whom he had nominated) all agreed
with the investigative conclusion that Abbs had falsified his results and representations to NIH
and ORI.

Editor Daroff recalled correctly (Daroff, 2007) that ORI considered him a “poster child/editor,”
displaying a “unique bravado” contrary to what seemed to be “pervasive timidity” among journal
editors at the time, given his forceful retractions and publication of critical letters to the editor.  

SIGNIFICANCE OF THE ABBS RESEARCH MISCONDUCT CASE



Page 15 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

It is noteworthy that Abbs brought all this public attention15 on himself with his court suit against
HHS.  He defended what the ORI investigative team of experts felt was a very peripheral paper
(from his consulting work in setting up an oral-facial motor control laboratory with his
colleagues at the Gundersen Medical Foundation in LaCrosse, Wisconsin).  The falsified 1987
Neurology paper was cited infrequently in the scientific literature (only fifteen times, nine by
Abbs’ own UW/M team and six by his colleagues, from 1987 to 1996).  Over these years, the
students and fellows left Abbs’ laboratory, his NIH grant funding ended, and he retired, having
very few later publications.16 

This case serves as a model for editors on their interactions with NIH/HHS and ORI.  If
Neurology Editor Daroff had not pressed top NIH officials to investigate Barlow’s allegations
and had not published McCutchen’s and Weismer’s letters to him about Abbs’ figures and
explanations, the faulty inquiry by Abbs’ Chairman and colleagues at UW/M might never have
been followed up by NIH and OSI/ORI, with a full investigation and forensic analysis of the
actual records.  Editor Daroff and OSI/ORI staff each had their own responsibilities, but they
shared information and comments that, in the end (after years of delays and a federal court suit
by Abbs) led to his retraction of the paper containing falsified graph-figures and fabricated
tabular bar-graph data, to correct the scientific literature as appropriate (Daroff, 1996). 

The increasing number of retractions in the past decade, particularly for falsified images in ORI
cases, has been accompanied by increasing attention of readers, who are often sophisticated in
forensic image analysis, detecting and reporting questioned figures first on Internet blogs (such
as Retraction Watch, PubPeer, SciFraud, and The Scientist) with “demands” that editors should
take strong action against them.  Journal editors can learn from the model in this paper that they
can and should collaborate with ORI’s scientist-investigators, who are experts in research
misconduct and investigation methods (see guidance in Office of Research Integrity, 2000) to
resolve research misconduct allegations and the related retractions.

15  In Science magazine alone, there were seven news articles on his suit and case (five in 1990-
1991 and two in 1996).  Nature magazine had five news pieces on his suit in 1991-1992.

16 Abbs apparently remained on the UW/M faculty;  LinkedIn lists him as a professor emeritus. 
PubMed searches in 2013 showed, after the 1996 ORI finding, he was senior author on only two
papers in 1998, and an author on one in 2011 (listed tenth of fifteen coauthors on a longitudinal
Parkinson’s Disease study in Madison). 



Page 16 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

REFERENCES

Abbs, J.H., Hartman, D.E., and Vishwanat, B. 1987. Orofacial motor control impairment in
Parkinson's disease, Neurology 37(3): 394-398. Available with subscription at 
http://www.neurology.org/content/37/3/394.full.pdf+html (Last accessed January 15, 2014)

Abbs v. Sullivan. 1992. James H. Abbs and Board of Regents of the University of Wisconsin
System v. Louis W. Sullivan, Secretary of the Department of Health and Human Services, et al. 
United States Court of Appeals, Seventh Circuit, Nos. 91-1923, 91-1924 and 91-2149 (argued
Jan. 13, 1992; decided May 1, 1992).  Available at
http://www.leagle.com/decision/19921881963F2d918_11712 (Last accessed January 15, 2014)

Association of American Universities. 1988. Framework for Institutional Policies and
Procedures to Deal With Fraud in Research.  Available by search at http://www.aau.edu (Last
accessed on January 6, 2014)
 
Barlow, S.M., and Abbs, J. H. 1983. Force transducers for the evaluation of labial, lingual, and
mandibular motor impairments, J. Speech Hear. Res. 26(4): 616-621.  Available with
subscription at http://jslhr.asha.org/cgi/reprint/26/4/616 (Last accessed January 15, 2014) 

Council of Science Editors Retreat. 2003. Proceedings by Jessica Ancker of The Journal’s Role
in Scientific Misconduct (November 7-9, 2003).  Available at
http://ori.hhs.gov/sites/default/files/editor_retreat.pdf (Last accessed January 15, 2014)

Council of Science Editors. 2012. Council of Science Editors White Paper on Promoting
Integrity in Scientific Journal Publications, Part 3, Identification of Research Misconduct and
Guidelines for Action. Available at 
http://www.councilscienceeditors.org/i4a/pages/index.cfm?pageid=3360 (Last accessed January
15, 2014)

Daroff, R.B. 1996. Retraction of Abbs et al., Neurology 37: 394-398 (1987).  Neurology 47(2):
340. 

Daroff, R.B. 2007. Scientific misconduct and breach of publication ethics: one editor's
experience,  Medicine and Law 26(3): 527-533.

Department of Health and Human Services Office of the Secretary. 1996. Findings of Scientific
Misconduct against James H. Abbs, Federal Register 61(69): 15806-15807.  Available at
http://www.gpo.gov/fdsys/pkg/FR-1996-04-09/html/96-8685.htm (Last accessed January 15,
2014)

Friendly, J. 1996. After 9 Years, a Tangled Case Lurches Toward a Close. Science 272(5264):
947-948. Available at http://www.albany.edu/~scifraud/data/sci_fraud_3760.html (Last accessed
January 15, 2014)

http://www.aau.edu
http://jslhr.asha.org/cgi/reprint/26/4/616
http://ori.hhs.gov/sites/default/files/editor_retreat.pdf


Page 17 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

Hallum, J.V., and Hadley, S. 1990. Scientific misconduct: the evolution of method. Professional
Ethics Report 3: 4-5.

Health and Human Services press release. 1996. ORI Concludes Investigation at Wisconsin-
Madison. (April 2, 1996)  Available at http://archive.hhs.gov/news/press/1996pres/960402.html
(Last accessed January 15, 2014)

Judson, H. 2004. The Great Betrayal: Fraud in Science. New York: Harcourt, Inc.

McCutchen, C. 1989. Letter to the Editor of Neurology [with response by Abbs, J.H.].
Neurology 39: 454-455.  Available with subscription at
http://www.neurology.org/content/39/3/454.1.full.pdf+html (Last accessed January 15, 2014)

Mitcham, C. 2003. Ethics and scientific research: a selective chronology with references.
Available at
http://www.squidoo.com/ethics-and-scientific-research-a-selective-chronology-with-references-n
orton-scientific (Last accessed January 15, 2014)

Office of Research Integrity.  (2000).  Managing Allegations of Scientific Misconduct: A
Guidance Document for Editors. Available at http://ori.hhs.gov/images/ddblock/masm_2000.pdf
(Last accessed January 15, 2014)

Price, A. 2013.  Research Misconduct and its Federal Regulation: the Origin and History of the
Office of Research Integrity. Accountability in Research 20 (5-6): 291-319.  Available by
subscription at:
http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/08989621.2013.822238#.UkmnjZ0o5eU (Last
accessed January 15, 2014)

Public Health Service. 1989. Responsibility of PHS Awardee and Applicant Institutions for
Dealing With and Reporting Possible Misconduct in Science.  Available at
http://ori.hhs.gov/reg-sub-part-a (Last accessed January 15, 2014).

Selby, G. 1988. A UW Whitewash? The Capital Times [Madison, Wisconsin] "Weekend"
section (January 30, 1988, p. 5).

Wager, E. 2007. What do journal editors do when they suspect scientific misconduct?  
Medicine and Law 26 (3): 535-544.  Available at
http://www.mendeley.com/download/public/20562391/5415617474/d3d079e9438f703b55feb20
dfc9e67f9dbd37012  (Last accessed January 15, 2014)

Wager, E. 2012. Who is responsible for investigating suspected research misconduct? 
Anaesthesia 67 (5): 462-466.  Available at http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-
2044.2012.07132.x/full (Last accessed January 15, 2014).

http://www.neurology.org/content/39/3/454.1.full.pdf+html
http://ori.hhs.gov/reg-sub-part-a
http://www.mendeley.com/download/public/20562391/5415617474/d3d079e9438f703b55feb20dfc9e67f9dbd37012
http://www.mendeley.com/download/public/20562391/5415617474/d3d079e9438f703b55feb20dfc9e67f9dbd37012
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2044.2012.07132.x/full
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2044.2012.07132.x/full


Page 18 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

Weismer, G. 1990. Letter to the Editor of Neurology [with response by Abbs, J.H.].  Neurology
40: 191-193.  Available with subscription at
http://www.neurology.org/content/40/1/191.full.pdf+html (Last accessed January 15, 2014)

http://www.neurology.org/content/40/1/191.full.pdf+html


Page 19 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

APPENDIX: 

ORI Investigation Report Findings of Scientific Misconduct by James H. Abbs:

Finding #1:  Dr. Abbs intentionally falsified Figure 1 in the 1987 Neurology paper.  He traced
Figure 6 from the 1983 J.S.H.R. paper, eliminating the apparent tremors, falsifying the standard
force levels and structures, and misrepresenting the actual subject.  

Fourier-transform and related analyses of the published waveforms by three independent experts
demonstrated that it was highly unlikely that two different subjects could generate one
essentially identical waveform for a given muscle group, and the probability was essentially zero
(less than 10e-8 to 10e-12) that three such nearly identical waveforms could have been generated
and then selected independently from the longer recordings (for a 1987 non-tremorous patient
L.G.) as Dr. Abbs claimed (versus the 1983 tremorous patient R.C.).

Finding #2:  Dr. Abbs intentionally falsified and fabricated the data for Figure 2 in the 1987
Neurology paper.  He falsified the number of trials run on each subject, misrepresented the
number of measurements made on each of the waveforms, and fabricated the numbers used to
calculate the force instability results presented for Figure 2.  He used the same fabricated
numbers for Figure 4.  

The evidence in the stripcharts provided by Dr. Abbs showed that he had performed less than
half of the trials that he claimed on at least two of the patients.  The working tabular data that Dr.
Abbs provided had highly improbable (p<0.00001 in Chi-square analysis) distributions of the
terminal digits (which should have been random), indicating that these “data” were not real (but
fabricated).  It was not plausible that Dr. Abbs would have made and recorded himself the
216,000 measurements by eye/hand (300 points on the 720 waveforms for 12 subjects, as he
claimed in the paper), which would have taken, even if done at the exhausting rate of 1.5
point/sec as he told NIH, at least 84 hours.  Dr. Abbs provided to NIH (and said that no others
existed in 1989) only six initial segments and only eight waveforms from internal sets of the 720
purported measurements, none that actually was the one he showed (traced) for Figure 1.  

Finding #3:  Dr. Abbs made misrepresentations in other descriptions in the 1987 Neurology
paper and in his explanations during the inquiry and investigation.  He misrepresented the
identity of Subject #1, the way controls were handled, the other "tongue" waveforms for
Subject #1, the methods and results of analysis of waveforms, and the claim that patient-subjects
were matched with controls.  

The evidence provided by Dr. Abbs demonstrated that he altered/misrepresented using a broad
felt pen the questioned waveform, as well as several tongue versus lip waveforms, to the inquiry
committee.  Dr. Abbs falsely claimed a male patient L.G. was Subject #1 for Figure 1, whereas
his preprints widely distributed indicated #1 was a female F.D.  Dr. Abbs falsely claimed to have
used six “matched” (by age and sex, in the preprint) controls as subjects; his tabular data and
own statements indicated such matching was not done (controls were not done at the Clinic).   



Page 20 Model for Editor and ORI Cooperation in Misconduct 

From an analysis of the digits in numerical data and of the stripchart records presented by
Dr. Abbs, it was shown that he fabricated the standard deviations of individual trials that he
claimed he had used for plotting Figure 2.  In addition, since Dr. Abbs falsified the origin of the
data for the subject in the 1987 Figure 1, he therefore must have also falsified his claims
regarding the subject for the first panel in Figure 2.  The description of the detailed analysis that
Dr. Abbs claimed he had performed was not credible. 

Summary:  On the basis of all of the evidence provided by Dr. Abbs and its analyses by ORI,
ORI concluded that Dr. Abbs deliberately falsified and fabricated data and descriptions for
Figures 1, 2 and 4 in the 1987 Neurology paper.  The extent of Dr. Abbs' deviation from
accepted norms of scientific behavior in the falsification and fabrication of the results for a
publication in a scientific journal was such that his actions could not be treated as sloppiness in
technique, as acceptance of different standards within the research community, nor as an honest
error.  These falsifications and fabrications warranted findings of scientific misconduct on the
part of Dr. Abbs.


